PRAKTYCZNA TEORIA KANAŁÓW
I POZIOM
Kategorie punktów akupunkturowych w rozumieniu dr Wang Ju-Yi
dr Jonathan Chang
29 – 30 październik 2023 r.
2-dniowe seminarium online
z tłumaczeniem na język polski
seminarium jest rejestrowane i udostępniane uczestnikom przez okres 3 tygodni od zakończenia zajęć
Ten kurs online stanowi wprowadzenie w fizjologię i leczenie sześciu kanałów akupunkturowych z perspektywy Praktycznej Teorii Kanałów (經絡醫學 jīng luò yī xué). Praktyczna Teoria Kanałów to nurt w akupunkturze współczesnej stworzony przez pekińskiego profesora Wang Juyi (王居易) w trakcie 50 lat praktyki, studiów i nauczania. Kiedy rozważamy zastosowanie PTK w pracy klinicznej, naszym celem jest wspieranie słuchacza w zmianie paradygmatu myślenia o akupunkturze z odgórnie ustalonych, gotowych protokołów akupunkturowych na daną dolegliwość czy chorobę na koncepcję poruszającego się, żywego, ciągle podlegającego przemianom systemu. Poprzez rozwój i zastosowanie klasycznych sposobów postrzegania fizjologii i patologii słuchacze otworzą drzwi do nowych sposobów rozumienia w pracy z pacjentami, jednocześnie zdobywając umiejętności przydatne w przeprowadzaniu innowacyjnych i zindywidualizowanych zabiegów akupunktury.
Serce Praktycznej Teorii Kanałów stanowi przekonanie, iż rezultaty kliniczne mogą ulec znaczącej poprawie jeśli połączymy sposób myślenia pochodzący z klasycznej medycyny chińskiej z techniką diagnostyczną polegającą na palpacji kanałów. Z tego powodu prawdziwy przekaz życiowego dzieła dr Wanga musi zawierać nie tylko teorię, ale również praktyczny trening w zakresie dokładnego badania palpacyjnego kanałów.
____________________________________________________________________________________________________________________________________
Seminarium jest częścią programu Praktycznej Teorii Kanałów
Program ten obejmuje 3 poziomy
I POZIOM – SEMINARIA ONLINE – Wprowadzenie do Praktycznej Teorii Kanałów, trzy podstawowe 2-dniowe seminaria online:
- seminarium I: „Wprowadzenie do Praktycznej Teorii Kanałów” – prowadzi Jason Robertson, 9-10.09.2023 r.
- seminarium II „Kategorie punktów akupunktury” – szczegóły poniżej, prowadzi Jonathan Chang,
- seminarium III: „Pięć Umysłów (Duchów) i ich zastosowanie” – prowadzi Yefim Gamgoneishvili, 25-26.11.2023 r.
II POZIOM – SEMINARIA ONLINE i STACJONARNE:
CZĘŚĆ 1: styczeń – lipiec 2024 r.
- Taiyin – 7-8 stycznia 2024 – Jonathan Chang – online
- Shaoyin – 20-21 stycznia 2024 – Jason Robertson – online
- Jueyin – 9-10 marca 2024 – Nyssa Tang – online
- Taiyang – 7-8 kwietnia 2024 – Jonathan Chang – online
- Shaoyang – 4-5 maja 2024 – Yefim Gamgoneisvili – online
- Yangming – 18-19 maja 2024 – Jason Robertson – online
- Ba Mai- 29-30 czerwca 2024 – Yefim Gamgoneisvili – online
- PALPACJA KANAŁÓW – 4 dni w Gdańsku 11-14 lipca 2024 – Jason Robertson – stacjonarnie – sale ćwiczeniowe Szkoły TOMO
W drugiej serii wykładów organizowanych we współpracy ze Szkołą TOMO, uczniowie profesora Wang Juyi (王居易) będą rozwijać materiał podstawowy przedstawiony na seminariach I poziomu. Podczas badań i pracy klinicznej trwającej ponad 50 lat profesor Wang rozwinął nurt myślenia we współczesnej akupunkturze, który tłumaczymy jako “Praktyczna Teoria Kanałów” (經絡醫學 jīng luò yī xué).
W ramach Praktycznej Teorii Kanału (AChT) istnieją dwie główne umiejętności, które może rozwijać terapeuta. Pierwszą z nich jest “sposób postrzegania” ciała jako systemu fizjologicznego składającego się z systemów kanałów i narządów; jest to “teoria”, która leży u podstaw rozumowania klinicznego terapeuty. Druga ważna umiejętność obejmuje strategię diagnostyczną i leczniczą, która opiera się na pierwszej i łączy tradycyjne metody diagnozowania medycyny chińskiej (język, puls, wywiad itp.) z dokładnym badaniem kanałów. Ta druga seria wykładów w TOMO przybliży pierwszy z tych dwóch najważniejszych zestawów umiejętności.
W serii siedmiu 2-dniowych zajęć uczniowie profesora Wanga przybliżą fizjologię systemów narząd-kanał w każdym z sześciu połączonych w pary układów narządów (z siódmym wykładem na temat kanałów nadzwyczajnych). W trakcie każdego wykładu rozumienie funkcji narządów w medycynie wschodnioazjatyckiej będzie rozwijane poza tradycyjną teorię zang-fu. Studenci poznają sposób postrzegania fizjologii z perspektywy interaktywnego systemu składającego się z sześciu przeplatających się podkategorii funkcji. Klasyczne myślenie w kategoriach systemów pozwoli na innowację i improwizację w pracy terapeutycznej. Wykładowcy poszerzą zastosowanie kliniczne poprzez omówienie często stosowanych par punktów akupunkturowych i ich efektów działania.
Dzięki uczestnictwie w kursie studenci pogłębią rozumienie fizjologii w medycynie wschodnioazjatyckiej. Seminarium stacjonarne pozwoli wpleść te teoretyczne zrozumienie w fizyczne badania, diagnozę i leczenie.
Cały cykl zajęć stanowi zamkniętą całość.
DZIEŃ NAUCZANIA ONLINE oznacza 5 godzin – 300 minut
CZĘŚĆ 2: sierpień – październik 2024
- Retreat Punktów – 13 dni: 8 dni online i 5 dni w Gdańsku, – Jonathan Chang
III POZIOM – PRAKTYCZNE SEMINARIA TEMATYCZNE – 2024-2025
(między innymi kurs ortopedyczny z Yefimem Gamgoneishvili i kurs ginekologiczny z Nyssą Tang – terminy zostaną ogłoszone później).
Opiekun merytoryczny i koordynator programu: Roman Szymula
___________________________________________________________________________________________________________________________________
Szczegóły zajęć:
Ten dwudniowy warsztat będzie wprowadzeniem do poszczególnych kategorii punktów akupunkturowych w rozumieniu dr. Wanga. Po nauce palpacji kanałów, studenci uświadamiają sobie, że lokalizacje kanałów przez dr Wanga są bardziej precyzyjne niż to, co jest wyszczególnione w standardowych podręcznikach, podczas gdy w niektórych przypadkach lokalizacje różnią się dość znacznie. W rezultacie, lokalizacje punktów dr Wanga często różnią się od standardowych lokalizacji.
Podczas tego warsztatu nacisk zostanie położony na zrozumienie zależności pomiędzy strukturą punktu a tym, jak wpływa ona na jego funkcję. Studenci dowiedzą się, że każdy punkt ma swoją własną, unikalną strukturę i że aby zlokalizować każdy punkt, należy go dokładnie palpować. W trakcie zajęć zaprezentowana zostanie palpacja niektórych często stosowanych punktów. Jednakże,
ze względu na internetowy charakter zajęć, nacisk zostanie położony na teorię kategorii punktów oraz wprowadzone zostaną funkcje i wskazania niektórych z powszechnie używanych punktów dr
Wanga.
Omówione zostaną wybrane punkty z głównych kategorii punktowych (yuan – źródło, luo – kolateralny, xi – cleftoraz pięć punktów transportujących), łącznie omówionych zostanie około 20–30
punktów.
Przedstawione zostaną również najczęściej stosowane przez dr Wanga kombinacje punktów, które są przydatne klinicznie. W ciągu dziesięcioleci doświadczeń klinicznych dr Wang uświadomił
sobie, że łączenie dwóch punktów w parę często osiąga lepsze rezultaty. Punkty działają jak para aby wspierać stymulację kanałów, dzięki czemu osiągamy lepsze wyniki. Często stosowane kombinacje punktów obejmują łączenie punktów na kanałach o tej samej nazwie, ponieważ kanały te działają w sposób synergiczny, wzmacniając wzajemnie swoje funkcje.
Dla studentów, którzy nie mieli styczności z Praktyczną Teorią Kanałów kurs ten może być traktowany jako wprowadzenie do systemu dr Wang Ju–yi, ponieważ jest to klinicznie praktyczny
warsztat z naciskiem na teorię punktów akupunktury. Natomiast dla studentów, którzy uczestniczyli we wcześniejszych kursach z zakresu Praktycznej Teorii Kanału, zwłaszcza w kursach dotyczących badania kanałów, kurs ten również może być pomocny, ponieważ kiedy punkty akupunkturowe są dokładniej zlokalizowane, zgodnie ze wskazówkami dr Wanga, dzięki temu dodatkowo poprawiają się umiejętności palpacji kanałów, ponieważ przebiegi kanałów będą bardziej przejrzyste.
Plan szkolenia:
1. Wprowadzenie do punktów akupunktury: Struktura i funkcja
– Czym są punkty akupunktury?
– Jak dr Wang rozumiał punkty akupunktury?
Podsumowując: omówiona zostanie fizyczna struktura punktów, z naciskiem na to, jak wpływa ona na funkcje kategorii punktów.
2. Jak palpacyjnie szukać punktów? Zostaną omówione metody palpacji punktów.
3. Wprowadzenie do teorii par punktów. Omówiona zostanie ogólna teoria par punktów, w tym powszechnie stosowane metody łączenia punktów. Omówiona zostanie na przykład teoria stojąca za różnorodnością par punktów na kanale o tej samej nazwie (np. teoria stojąca za kombinacjami punktów he–morze na kanale o tej samej nazwie). Omówione zostaną również metody łączenia w pary punktów na kanale pojedynczym, np. punkt he–morze połączony z punktem yuan–źródłowym na kanale dotkniętym zaburzeniem.
4. Punkty źródłowe Yuan
a) Ogólne wprowadzenie do struktury i funkcji punktu źródłowego
b) Dla każdego z 3 punktów źródłowych:
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
– Często stosowane pary punktów
5. Punkty łączące Luo
a) Wprowadzenie do struktury i funkcji punktu łączących luo
b) Dla każdego z 3 punktów luo
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
– Pary punktów wspólnych
6. Punkty Xi–Cleft
a) Struktura i funkcja punktu ci–cleft
b) Dla każdego z 2 punktów xi–cleft:
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
– Często stosowane pary punktów
7. Pięć punktów transportujących
a) Teoria pięciu punktów transportowych, funkcja i struktura punktów – Wybrane punkty, np. punkty jing–studnia i he–morze
b) Punkty jing–studnia (1 punkt)
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
c) Punkty ying–strumień
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
– Często stosowane pary punktów
d) Punkty jing-rzeka
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
– Często stosowane pary punktów
e) Punkty he–morze
– Lokalizacja (palpacja)
– Funkcja i wskazania
– Często stosowane pary punktów
O wykładowcy
Dr Jonathan Chang ukończył Pekiński Uniwersytet Medycyny Chińskiej w 2012 roku z tytułem magistra medycyny chińskiej oraz Uniwersytet McMaster (Kanada) w 2002 roku z tytułem magistra w zakresie Arts and Sciences. W latach 2008–2017 odbywał staż u dr Wang Ju–yi w Pekinie i był pełnoetatowym asystentem dr Wanga w Centrum i Klinice Badań Praktycznej Teorii Kanałów Wang Ju–yi.
Wraz z dwoma innymi oficjalnymi uczniami pomógł skompilować książkę zawierającą przypadki kliniczne dr Wanga, która została opublikowana przez China Press of Traditional Chinese Medicine w kwietniu 2014 roku, zatytułowaną Wang Ju–yi’s Applied Channel Theory Clinical Case Studies. Wraz z Mei Li pracuje nad angielskim tłumaczeniem tej książki, które zostanie opublikowane przez Eastland Press.
Był jednym z głównych współautorów książki dr Wanga An Introduction to Applied Channel Theory, która została wydana w 2016 roku przez China Press of TCM.
W sierpniu 2012 roku został uznany przez Pekińską Administrację Tradycyjnej Medycyny Chińskiej, Pekińskie Stowarzyszenie Akupunktury i Moxibustion oraz Wang Ju–yi za oficjalnego ucznia
oraz instruktora Praktycznej Teorii Kanałów. W 2015 roku został uznany za jednego z wewnętrznych (w obrębie ChRL) oficjalnych uczniów dr Wang Ju–yi.
Od 2017 roku praktykuje w klinice Ling Lan TCM, która znajduje się w Pekinie, w Chinach. Jonathan pochodzi z Kanady, ale od 2002 roku mieszka w Chinach, aby skupić się na nauce języka chińskiego, Taijiquan stylu Chen i Tradycyjnej Medycyny Chińskiej.
Więcej informacji na temat Praktycznej Teorii Kanałów znajdziecie tu: www.channelpalpation.org